bij mij was de bedrading die van de dynamo afkomt aan elkaar gesmolten , lang verhaal kort motorzaken en electro specialisten kwamen allemaal tot de conclusie dynamo kapot .
gelukkig kwam mijn eigen kleinschalige eenmanszaak monteur met een logisch stappenplan , eerst de bedrading nalopen en dan kijken wat er eventueel aan schort .
toen bleek inderdaad dat de bedrading , door extreme oververhitting aan elkaar gesmolten was , bij de stekker zoals op de foto van de franse clubsite .
Ik heb diezelfde stekker onder de tankkap ook bekeken, maar bij mij ziet hij er picobello uit. Ik ben er dus verder niet aangekomen. Heb wel het hele verhaal gelezen en foto's bestudeerd op de Franse site.
voor een beter contact zijn deze aan elkaar gemaakt met elk een afzonderlijk stekkertje .
Yep, zo heb ik het achter de koplamp gedaan. Licht aangebrande bruine stekker verwijderd en vervangen door drie losse stekkerverbindingen.
met de bedrading in orde bleek dat de spanningsregelaar kapot was en niet de dynamo , dat scheelde weer een hele reparatie ik had de nieuwe pakking al in huis .
Ik heb nooit kunnen constateren dat de spanningsregelaar echt stuk was, maar ik heb hem evengoed vervangen. Niet door een alternatief, zoals jij deed, maar door precies dezelfde. Die overigens ook door Aprilia op verschillende modellen werd gemonteerd. Dat is goed nieuws en tegelijkertijd minder goed nieuws. Het ding is dus gewoon te bestellen bij een Apriliadealer of waar dan ook op internet. Het minder goede nieuws is dat het ding ook bij Apriliabezitters voor hoofdpijn zorgt, getuige de gebruikersfora. Zoek bij Google op SH541G-12.
volgens de franse clubsite is het probleem het heet worden van de spanningsregelaar in combinatie met slechte stekker verbindingen .
Ik wil dat best geloven, maar ik heb er de afgelopen dagen weer op gelet, maar bij mij wordt hij beslist niet heet. Zelfs niet eens warm.
"wij "hebben een spanningsregelaar met dezelfde stekkers als bij verschillende aprilia modellen en daar speelt regelmatig de bruine stekker die van de spannigsregelaar afkomt op , die zit er bij ons ook op en deze kan ook opspelen (lees smelten ) ...
Ah, sorry, jij had dat ook al ontdekt.
... bij mij is er een ander model spanningregelaar op gegaan met iets andere (lees betrouwbare ) stekkers (ik geloof van iets saais en betrouwbaars zoals honda ofzo) , en zijn de stekkers op de bedrading van de motor hier op aangepast .
Goed idee. Over Honda gesproken..., ik had op vakantie in Spanje een gebroken spiegelglas. Ik naar de Hondadealer om een nieuwe spiegel te kopen... Nada! Ik kreeg 'm niet van die verkoper, nadat hij mijn Voxan had gezien. Boos zei hij dat ik maar terug de grens over moest en bij een Voxandealer m'n spiegel kopen moest.
aangezien mijn brommer weer helemaal uit elkaar geschroefd is zal ik een paar plaatjes maken van de aanpassingen .
Bij voorbaat dank. Ik ben zeer geinteresseerd.
ps ik ben zeer verheugt te vernemen dat er ook mensen zijn die geen noemenswaardige problemen ondervinden , maar ik geloof niet dat de topic was "nieuwe accu erin en geen problemen meer " . maar dit even geheel terzijde .
Ik moet het afkloppen, maar de Odyssey houdt zich opvallend goed. En ik heb nog niet verder naar het lekstroompje gekeken. Nu zeg je misschien: Hallo! Hoeveel weken heb je die Odyssey nu helemaal? Maar mijn vorige accu's begonnen al na een paar weken signalen te vertonen van vermoeidheid. Dus wie weet hebben nieuwe accu + nieuwe spanningsregelaar het probleem nu opgelost.