Auteur Topic: Laadprobleem accu  (gelezen 3864 keer)

vox88000

  • Held
  • *****
  • Berichten: 3404
  • niets is zo raar of het kan wel weer klaar
    • Bekijk profiel
    • E-mail
Re:Laadprobleem accu
« Reactie #15 Gepost op: 29 januari 2014, 21:32:13 »
De spanningsregelaar zorgt ervoor de de afgegeven spanning van de dynamo wordt gereguleerd. Dit gebeurd op 2 wijzen: zorgen dat de spanning wordt gelijk gericht en dat de afgegeven spanning wordt gemaximaliseerd. Met name dit laatste is zeer belangrijk. Is de spanningsregelaar defect, dan wordt er een spanning van meer dan 15V afgegeven. Hierdoor krijgt de motoraccu teveel spanning,. Het is dus altijd zaak deze zo snel mogelijk te vervangen en niet meer te rijden (ookal lijkt het gewoon te kunnen).

bovenstaande van het net gehaald.

als je spanningsregelaar stuk is gaat dus ook meestal je accu daar door weer stuk.   dus nieuwe accu er in en direct goed door meten.  geeft hij teveel spanning af. [ is dus zeker je spanningsregelaar stuk ] en moet je die ook zeker direct vervangen  .doe je dat niet dan gaat je nieuwe accu ook weer naar de filisterijen .  

JFJ

  • Held
  • *****
  • Berichten: 2917
  • Cafe Racer Special!
    • Bekijk profiel
    • Voxan Forum
    • E-mail
Re:Laadprobleem accu
« Reactie #16 Gepost op: 29 januari 2014, 21:54:44 »
Is dus eigenlijk wat ik zei, maar dan met andere woorden  ;D

Spanningsregelaar kan ook te weinig laadspanning genereren als hij kapot is. Dan kost het je geen accu.
Maar als je accu defect is moet je inderdaad ernstig goed opletten. Gewoon vervangen kan inderdaad resulteren in een opnieuw gekookte accu. Dus zoals ik en Vox en ik nu weer zeggen: Eerst meten als je de motor straks gaat starten met een nieuwe accu.

Starten, en met een multimeter de spanning (V) meten over de plus en min van je accu bij ong. 4000 toeren.
Voxan V2 1000 Cafe Racer Nr. 514, 515, 516

vox88000

  • Held
  • *****
  • Berichten: 3404
  • niets is zo raar of het kan wel weer klaar
    • Bekijk profiel
    • E-mail
Re:Laadprobleem accu
« Reactie #17 Gepost op: 29 januari 2014, 21:59:02 »
ja ik zag het beetje dubbel ;)   ik typ namelijk heeeel langzaam .  dus jij was sneller ;D  maar geeft niets.  beter dubbele reacties dan geen reacties.

Caferacer

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 12
    • Bekijk profiel
Re:Laadprobleem accu
« Reactie #18 Gepost op: 2 februari 2014, 21:48:58 »
Accu gehaald maar blijkt de verkeerde te zijn. Maat en specs zijn goed, alleen de + en - zitten aan de andere kant en de draadjes zijn te kort om hem aan te sluiten. Vandeweek maar weer omruilen. Nog even geduld....

JFJ

  • Held
  • *****
  • Berichten: 2917
  • Cafe Racer Special!
    • Bekijk profiel
    • Voxan Forum
    • E-mail
Re:Laadprobleem accu
« Reactie #19 Gepost op: 2 februari 2014, 22:39:01 »
Al het goede komt langzaam ;) Kon je hem niet andersom monteren dan?
Voxan V2 1000 Cafe Racer Nr. 514, 515, 516

Caferacer

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 12
    • Bekijk profiel
Re:Laadprobleem accu
« Reactie #20 Gepost op: 9 februari 2014, 16:26:29 »
Nieuwe accu aangesloten, motor gestart en aan het meten gegaan
- Spanningsregelaar: keurig tussen de 13,5 en 14V op de accu bij verschillende toerentallen (1500-5000rpm).
- Dynamo: over alle drie de gele draden een identieke spanning (van 22V wisselspanning bij stationair tot circa 50V bij 4000 toeren.

Mijn conclusie: alles lijkt in orde.

Ik denk dat de accu interne sluiting had of echt plotseling overleden is waardoor er geen laadstroom was. Raar blijft het wel want 's morgens startte hij probleemloos en ben ik naar werk gereden. 's Middags deed helemaal niets meer. Het enige dat ik kan bedenken is dat hij niet bijgeladen heeft, echter dat lijkt dus in orde met de nieuwe accu.

Ik hou het in de gaten.

vox88000

  • Held
  • *****
  • Berichten: 3404
  • niets is zo raar of het kan wel weer klaar
    • Bekijk profiel
    • E-mail
Re:Laadprobleem accu
« Reactie #21 Gepost op: 9 februari 2014, 18:11:57 »


Mijn conclusie: alles lijkt in orde.

Ik denk dat de accu interne sluiting had of echt plotseling overleden is waardoor er geen laadstroom was. Raar blijft het wel want 's morgens startte hij probleemloos en ben ik naar werk gereden. 's Middags deed helemaal niets meer. Het enige dat ik kan bedenken is dat hij niet bijgeladen heeft, echter dat lijkt dus in orde met de nieuwe accu.

zou ook kunnen.  heb ik ook eens gehad.  voor een motor wekend nieuw accu geplaatst.  na 100 km  accu aan de kook.  volgens de wegenwacht  was de accu ook stuk gegaan door dynamo of sp wisselaar.
afgesleept naar motorzaak nieuwe accu geplaatst alles door gemeten . bleek ook alles goed te zijn.  was achter af waarschijnlijk productie fout van die eerder geplaatste accu en dat geld toen terug gekregen . maar op dat moment baal je dus wel stevig.
  

« Laatst bewerkt op: 9 februari 2014, 18:13:45 door vox88000 »

JFJ

  • Held
  • *****
  • Berichten: 2917
  • Cafe Racer Special!
    • Bekijk profiel
    • Voxan Forum
    • E-mail
Re:Laadprobleem accu
« Reactie #22 Gepost op: 9 februari 2014, 19:04:54 »
Die meetwaarden zijn ok inderdaad. Heb bij Voxans ook nog niet gehoord van defecte dynamo's en regelaars of wel Tjeerd?
Voxan V2 1000 Cafe Racer Nr. 514, 515, 516

vox88000

  • Held
  • *****
  • Berichten: 3404
  • niets is zo raar of het kan wel weer klaar
    • Bekijk profiel
    • E-mail
Re:Laadprobleem accu
« Reactie #23 Gepost op: 9 februari 2014, 23:06:12 »
Die meetwaarden zijn ok inderdaad. Heb bij Voxans ook nog niet gehoord van defecte dynamo's en regelaars of wel Tjeerd?

wel eens gehoord  maar  komt echt niet vaak voor.   in de 100000km die ik met voxan's heb gereden heb ik het zelf nog niet mee gemaakt.

johnny

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 3
    • Bekijk profiel
Re:Laadprobleem accu
« Reactie #24 Gepost op: 11 februari 2014, 23:24:35 »
Jaren problemen gehad met Roadster. Tot  Mark van Madracing een verbrande gele fasedraad van de dynamo vond. Sindsdien geen problemen meer. Motormanagement blijkt ook zeer gevoelig voor onderspanning, want door bovengemelde storing. Motor liep beroerd bij lage toeren. Ploffen en inhouden. Nu loopt hij uitstekend en vreet ook geen accu's meer.                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

hooiberg

  • Forumbeheerder
  • Held
  • *****
  • Berichten: 1126
    • Bekijk profiel
    • voxanforum
    • E-mail
Re:Laadprobleem accu
« Reactie #25 Gepost op: 14 februari 2014, 21:37:17 »
goede tip! dank.

JFJ

  • Held
  • *****
  • Berichten: 2917
  • Cafe Racer Special!
    • Bekijk profiel
    • Voxan Forum
    • E-mail
Re:Laadprobleem accu
« Reactie #26 Gepost op: 14 februari 2014, 23:12:13 »
Welke van de vele bovenstaande tips?
Voxan V2 1000 Cafe Racer Nr. 514, 515, 516