Auteur Topic: verversen koelvloeistof  (gelezen 1092 keer)

vcr01

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 165
    • Bekijk profiel
    • E-mail
verversen koelvloeistof
« Gepost op: 27 december 2018, 20:23:53 »
Hallo allemaal,
Ik ben mijn CR aan het prepareren voor het nieuwe seizoen. Ik heb daarover een vraag. Volgens het instructieboekje moet je elke 2 (!) jaar de koelvloeistof verversen. Ik krijg uit mijn motor rijdende  vriendenkring daarover uiteenlopende adviezen. Volgens sommigen hoef je de koelvloeistof helemaal nooit te verversen en volstaat bijvullen indien nodig. Hoe staan jullie daar tegenover? Gaat de kwaliteit van de vloeistof na verloop van tijd achteruit en hoe uit zich dat dan? De koelvloeistof in mijn CR oogt erg zuiver en ik heb geen koelingsproblemen.
Alvast bedankt voor jullie reactie en uiteraard een voorspoedig 2019.
M.v.g.
Peter

vox88000

  • Held
  • *****
  • Berichten: 3404
  • niets is zo raar of het kan wel weer klaar
    • Bekijk profiel
    • E-mail
Re:verversen koelvloeistof
« Reactie #1 Gepost op: 30 december 2018, 00:56:02 »
ja daar zeg je zo iets.     elke 2 jaar zo als je instruktieboekje lijkt mij ook echt overbodig. [ dat doe ik zelf ook niet ].  maar de omstandigheden zijn ook van belang.    staat hij altijd binnen of buiten .  [ de meeste voxjes staan binnen .  maar ik ken er ook al twee die de eerste 10 jaar gewoon buiten onder een zijltje hebben gestaan.    en dan is condens een nog grotere faktor.   en rijn je 40.000km per jaar  of veel en veel minder.  [ dat is ook zo iets ].  hangt dus veel af van de omstandigheden .  maar als je het nu gewoon eens om de 6 jaar doet  zit je altijd goed.   volg dus gewoon je eigen gevoel .  dat lijkt mij het beste.

vcr01

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 165
    • Bekijk profiel
    • E-mail
Re:verversen koelvloeistof
« Reactie #2 Gepost op: 30 december 2018, 12:10:00 »
Hallo,
Bedankt voor je reactie. Mijn Caféracer staat in een verwarmde droge garage en komt alleen buiten met mooi weer. Ik rijd gemiddeld zo'n 1000 km (zegge en schrijve DUIZEND) per jaar (teller staat nu net iets boven de 18000) vanwege mijn rug- en nekproblemen. De meeste kilometers maak ik op mijn Triumph Speed Triple, waarop ik een stuk rechterop zit. Ik ga v.w.b. het verversen van de koelvloeistof inderdaad maar mijn gevoel volgen.
Ik was gisteren overigens bij Boxersteen in Serooskerke, die toevallig een Voxan Caferacer heeft staan (niet moeders mooiste), en hij vertelde dat hij eerder een Voxanrijder op bezoek had gehad. Was jij dat?
Gr.
Peter

vox88000

  • Held
  • *****
  • Berichten: 3404
  • niets is zo raar of het kan wel weer klaar
    • Bekijk profiel
    • E-mail
Re:verversen koelvloeistof
« Reactie #3 Gepost op: 31 december 2018, 10:19:52 »
ja dat was ik.    al weer een tijdje terug  het was 2014.    hij heeft leuk spul in zijn verzameling.

http://www.voxanforum.com/forum/index.php?topic=142.285
« Laatst bewerkt op: 31 december 2018, 21:34:46 door vox88000 »

hooiberg

  • Forumbeheerder
  • Held
  • *****
  • Berichten: 1126
    • Bekijk profiel
    • voxanforum
    • E-mail
Re:verversen koelvloeistof
« Reactie #4 Gepost op: 2 januari 2019, 09:23:53 »
Het advies voor mijn BMW k1200gt is dat de radiateur bij elke grote beurt (20 k) gespoeld moet worden. Dat betekent inderdaad de oude vloeistof eruit en nieuwe erin. Het schijnt dat anders de radiateur langzaam kan gaan verstoppen...

Dus af en toe vervangen kan geen kwaad. Bij de VOX heb ik dat slechts een keer gedaan overigens...