Auteur Topic: Hoera, een nieuwe koplamp voor de Roadster!  (gelezen 3423 keer)

Hans Konings (kamavox)

  • Held
  • *****
  • Berichten: 255
    • Bekijk profiel
    • la Crónica
Hoera, een nieuwe koplamp voor de Roadster!
« Gepost op: 4 september 2019, 20:47:11 »
Dit was enorm spannend. Ik heb voor veel geld een koplamp gekocht voor mijn Roadster waarvan iedereen zei: niet meer te koop, wordt niet meer gemaakt, is nergens meer te vinden. Totdat ik ontdekte dat die koplamp wel heel precies lijkt op de koplamp van de Moto Guzzi Quota 1100 ES. En ik een webshop vond, in Enschede notabene, die zei: Ja hoor, hebben we voor je. Levertijd drie weken. En gisteravond, precies drie weken later, werd hij hier aan de deur afgeleverd en volgens mij is het krek dezelfde als de koplamp van mijn Voxan. Alleen dan gloednieuw met enorm helder glas. Hopelijk komt er dan ook weer een normale hoeveelheid licht uit. Want daar was het me allemaal om te doen.

Nu moet ik hem nog monteren. Een beste klus. Want ik heb twee jaar terug een ombouw naar xenonlicht laten doen door Onno van HMI en nu zit dat koplamphuis helemaal volgepropt met extra kastje, draden en stekkers. En het was in standaarduitvoering al aardig vol daar. Zie de foto voor het verschil tussen versleten en nieuw.
« Laatst bewerkt op: 18 november 2019, 09:58:51 door Hans Konings (kamavox) »
Cerca del río hay un sendero, donde la tarde es caramelo.

vox88000

  • Held
  • *****
  • Berichten: 3404
  • niets is zo raar of het kan wel weer klaar
    • Bekijk profiel
    • E-mail
Re:Hoera, een nieuwe koplamp voor de Roadster!
« Reactie #1 Gepost op: 5 september 2019, 19:11:47 »
heel Mooi Hans.

JFJ

  • Held
  • *****
  • Berichten: 2917
  • Cafe Racer Special!
    • Bekijk profiel
    • Voxan Forum
    • E-mail
Re:Hoera, een nieuwe koplamp voor de Roadster!
« Reactie #2 Gepost op: 5 september 2019, 20:44:03 »
Top!
Voxan V2 1000 Cafe Racer Nr. 514, 515, 516

Hans Konings (kamavox)

  • Held
  • *****
  • Berichten: 255
    • Bekijk profiel
    • la Crónica
Re:Hoera, een nieuwe koplamp voor de Roadster!
« Reactie #3 Gepost op: 5 september 2019, 21:57:23 »
heel Mooi Hans.

Hopelijk dit weekend erop.
Cerca del río hay un sendero, donde la tarde es caramelo.

Hans Konings (kamavox)

  • Held
  • *****
  • Berichten: 255
    • Bekijk profiel
    • la Crónica
Re:Hoera, een nieuwe koplamp voor de Roadster!
« Reactie #4 Gepost op: 5 september 2019, 22:06:19 »
Top!

Je wil niet weten hoe lang ik naar deze koplamp gezocht heb. Ook Theo Lamers in Nijmegen zei: Pfoe, ik weet welke koplamp je bedoelt, maar die zijn al jaren niet meer leverbaar. Zat op een model dat bijna niet verkocht werd. We hebben ze ook tweedehands niet liggen en dat wil wat zeggen. Ik vroeg: en in Italië? Antwoord: als ze ze in Italië nog hadden, kon ik je hem nog deze week leveren. Maar nee, vergeet het maar.

Dit klusje staat mij te wachten. En deze foto is van voor de ombouw naar xenonlicht. Openschroeven is nooit het probleem, maar alles weer netjes terugzetten zonder te duwen en kabels af te klemmen is wat lastiger. Om niet te zeggen een hoop geköt. En dan zit er nu ook nog een extra kastje ergens vanwege de xenonombouw.
« Laatst bewerkt op: 5 september 2019, 22:10:33 door Hans Konings (kamavox) »
Cerca del río hay un sendero, donde la tarde es caramelo.

Hans Konings (kamavox)

  • Held
  • *****
  • Berichten: 255
    • Bekijk profiel
    • la Crónica
Re:Hoera, een nieuwe koplamp voor de Roadster!
« Reactie #5 Gepost op: 17 november 2019, 22:04:47 »
Inmiddels weer paar weken verder. Het nieuwe koplamphuis voldoet aan de verwachting. Samen met de xenon-ombouw levert het nu een tsunami aan wit licht aan de voorkant. Een enorm verschil met het oude koplamphuis.

Nu het volgende akkefietje: de lamp staat te hoog gericht. En ik begrijp niet goed hoe hij afgesteld moet worden.  Er zitten aan de achterkant drie lange schroeven die de lens van het dimlicht fixeren in het koplamphuis. Twee schroeven lijken volledig ingedraaid. Een derde steekt een eind naar buiten. Is dit de afstelschroef? Als ik er voorzichtig aan draai met een schroevendraaier, lijkt er niet veel te gebeuren. Heeft iemand hier ervaring mee of weet wat de bedoeling is? Ik heb even helaas geen plaatje. Wel een plaatje van de nieuwe brandende koplamp.
Cerca del río hay un sendero, donde la tarde es caramelo.

vox88000

  • Held
  • *****
  • Berichten: 3404
  • niets is zo raar of het kan wel weer klaar
    • Bekijk profiel
    • E-mail
Re:Hoera, een nieuwe koplamp voor de Roadster!
« Reactie #6 Gepost op: 18 november 2019, 08:14:21 »
Hoi Hans.    pagina 82   van je instructieboekje.

http://voxanforum.com/download_library/instructieboekjeroadster.pdf

stuur naar rechts draaien en met kruis schroevendraaier tegen de klok in om de licht bundel naar beneden af te stellen .

foto van jou oude koplamp.




« Laatst bewerkt op: 18 november 2019, 08:51:02 door vox88000 »

Hans Konings (kamavox)

  • Held
  • *****
  • Berichten: 255
    • Bekijk profiel
    • la Crónica
Re:Hoera, een nieuwe koplamp voor de Roadster!
« Reactie #7 Gepost op: 18 november 2019, 09:39:03 »
Hoi Hans.    pagina 82   van je instructieboekje.
http://voxanforum.com/download_library/instructieboekjeroadster.pdf
stuur naar rechts draaien en met kruis schroevendraaier tegen de klok in om de licht bundel naar beneden af te stellen .
foto van jou oude koplamp.

Amazing discovery! Nooit geweten dat je er zo bijkon met een schroevendraaier. Ik zag me al de koplampkap weer verwijderen. Nog veel erger: ik heb dat instructieboekje dus gewoon hier op de plank liggen! Wat zeggen ze dan ook alweer? RTFM!

Hartelijk dank, Tjeerd. Ga het vandaag nog doen.
« Laatst bewerkt op: 18 november 2019, 09:41:09 door Hans Konings (kamavox) »
Cerca del río hay un sendero, donde la tarde es caramelo.

vox88000

  • Held
  • *****
  • Berichten: 3404
  • niets is zo raar of het kan wel weer klaar
    • Bekijk profiel
    • E-mail
Re:Hoera, een nieuwe koplamp voor de Roadster!
« Reactie #8 Gepost op: 18 november 2019, 09:49:04 »
graag gedaan Hans. ;D

vox88000

  • Held
  • *****
  • Berichten: 3404
  • niets is zo raar of het kan wel weer klaar
    • Bekijk profiel
    • E-mail
Re:Hoera, een nieuwe koplamp voor de Roadster!
« Reactie #9 Gepost op: 18 november 2019, 10:01:10 »
RTFM   ?    dat moest ik even opzoeken . ;D  heel mooi  .  heb ik vandaag ook weer iets geleerd  ;)


Hans Konings (kamavox)

  • Held
  • *****
  • Berichten: 255
    • Bekijk profiel
    • la Crónica
Re:Hoera, een nieuwe koplamp voor de Roadster!
« Reactie #10 Gepost op: 18 november 2019, 10:37:39 »
RTFM   ?    dat moest ik even opzoeken . ;D  heel mooi  .  heb ik vandaag ook weer iets geleerd  ;)

Dat dus. En daar is geen woord Frans bij.  ::)
Cerca del río hay un sendero, donde la tarde es caramelo.

Hans Konings (kamavox)

  • Held
  • *****
  • Berichten: 255
    • Bekijk profiel
    • la Crónica
Re:Hoera, een nieuwe koplamp voor de Roadster!
« Reactie #11 Gepost op: 18 november 2019, 10:40:02 »
graag gedaan Hans. ;D

Nu kijken of ik de oude doffe koplamp weer helder krijg met poetsspul. Mocht dat lukken, dan heb ik in ieder geval een reservelamp in huis.
Cerca del río hay un sendero, donde la tarde es caramelo.

Hans Konings (kamavox)

  • Held
  • *****
  • Berichten: 255
    • Bekijk profiel
    • la Crónica
Re:Hoera, een nieuwe koplamp voor de Roadster!
« Reactie #12 Gepost op: 19 november 2019, 10:58:09 »
stuur naar rechts draaien en met kruis schroevendraaier tegen de klok in om de licht bundel naar beneden af te stellen

Helaas, was het maar zo eenvoudig. Om die stelschroef te kunnen draaien heb je een schroevendraaier nodig die twee keer het hoekje om gaat. Zelfs met een sterke zaklamp zie ik die stelschroef niet, terwijl ik weet waar hij zit. Dat wordt toch de kap en het koplamphuis demonteren.

En ik zal en moet deze winter rijden. Want afgelopen zomer kwam er ook al niks van. 8)
Cerca del río hay un sendero, donde la tarde es caramelo.

Hans Konings (kamavox)

  • Held
  • *****
  • Berichten: 255
    • Bekijk profiel
    • la Crónica
Re:Hoera, een nieuwe koplamp voor de Roadster!
« Reactie #13 Gepost op: 19 november 2019, 21:44:22 »
stuur naar rechts draaien en met kruis schroevendraaier tegen de klok in om de licht bundel naar beneden af te stellen

Helaas, was het maar zo eenvoudig. Om die stelschroef te kunnen draaien heb je een schroevendraaier nodig die twee keer het hoekje om gaat. Zelfs met een sterke zaklamp zie ik die stelschroef niet, terwijl ik weet waar hij zit. Dat wordt toch de kap en het koplamphuis demonteren.

Het koplamphuis ligt inmiddels weer op de tafel thuis, want het blijkt dat de stelschroef helemaal niets doet. Er zit iets los. Maar wat? Omdat de koplamp van fabriekswege een dichtgekitte doos is, is het stelmechanisme tamelijk lastig te zien en ook moeilijk bij te komen. Maar als ik het vergelijk met de oude koplamp, dan is het wel duidelijk dat er iets gerepareerd moet worden. Dat wordt Tom Poes, verzin een list. Ik overweeg een tweede afstelschroef te fabriceren die het kapotte afstelmechanisme vervangt. Toch jammer, want het koplamphuis is gloednieuw, maar ik zie de fout nu pas. Te laat voor retour zenden. Met de kans dat de leverancier er niet nog een op de plank heeft liggen. Nee, beter maar gaan knutselen.
Cerca del río hay un sendero, donde la tarde es caramelo.

Hans Konings (kamavox)

  • Held
  • *****
  • Berichten: 255
    • Bekijk profiel
    • la Crónica
Re:Hoera, een nieuwe koplamp voor de Roadster!
« Reactie #14 Gepost op: 23 november 2019, 20:56:08 »
stuur naar rechts draaien en met kruis schroevendraaier tegen de klok in om de licht bundel naar beneden af te stellen

Helaas, was het maar zo eenvoudig. Om die stelschroef te kunnen draaien heb je een schroevendraaier nodig die twee keer het hoekje om gaat. Zelfs met een sterke zaklamp zie ik die stelschroef niet, terwijl ik weet waar hij zit. Dat wordt toch de kap en het koplamphuis demonteren.

Het koplamphuis ligt inmiddels weer op de tafel thuis, want het blijkt dat de stelschroef helemaal niets doet. Er zit iets los. Maar wat? Omdat de koplamp van fabriekswege een dichtgekitte doos is, is het stelmechanisme tamelijk lastig te zien en ook moeilijk bij te komen. Maar als ik het vergelijk met de oude koplamp, dan is het wel duidelijk dat er iets gerepareerd moet worden. Dat wordt Tom Poes, verzin een list. Ik overweeg een tweede afstelschroef te fabriceren die het kapotte afstelmechanisme vervangt. Toch jammer, want het koplamphuis is gloednieuw, maar ik zie de fout nu pas. Te laat voor retour zenden. Met de kans dat de leverancier er niet nog een op de plank heeft liggen. Nee, beter maar gaan knutselen.

Extra stelschroef door het plastic van het koplamphuis gedraaid. De door Voxan goedgekeurde stelschroef draait de projectorlens + grootlichtreflector rond de kantelbevestiging naar beneden en de door mij bedachte stelschroef fixeert het geheel, zodat hij niet weer omhoogklapt. Ingewikkeld en het vergt wat tijd om het goed te krijgen, maar het werkt. Kan nu ook 's avond weer de weg op. Met een zee van wit xenonlicht op het asfalt voor mij.
Cerca del río hay un sendero, donde la tarde es caramelo.