Auteur Topic: olielampje brand bij voldoende olie  (gelezen 8448 keer)

shiny

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 18
    • Bekijk profiel
olielampje brand bij voldoende olie
« Gepost op: 14 mei 2010, 07:37:53 »
Beste mensen,

Mijn voxan gaf gisteren naar een leuk stukje asfalt bij stationair het olielampje al knipperend aan,beetje mee dijnzend op de toeren.
Motor uitgezet en gewacht gepeild en de olie kwam me al tegemoet langs de pijlstok.
motor na 5 min weer gestart lampje weg en weer rijden.
daarna rustig rijden en vooral bij het remmen weer het lampje.
Thuis de motor uitgezet paar u laten wachten gepeild en gaf netjes iets onder de max aan.

wat zou het kunnen zijn?

vox88000

  • Held
  • *****
  • Berichten: 3404
  • niets is zo raar of het kan wel weer klaar
    • Bekijk profiel
    • E-mail
Re:olielampje brand bij voldoende olie
« Reactie #1 Gepost op: 14 mei 2010, 09:40:28 »
hallo shiny.

Thuis de motor uitgezet paar u laten wachten gepeild en gaf netjes iets onder de max aan.??

als ik deze regel zo lees motor uit een na een paar uur iets onder de max. dan zit er bij mijn weten veel te veel olie in.
 de vox is een dry sump motor [ net als bij cross motor's ]
en als de motor dan wat langer stil staat kun je aan de pijl stok helemaal bijna geen olie meer zien?
de goede manier van olie pijlen en olie vervangen staat in het instructie boekje.
als u die niet heeft staat er bij de down loads het boekje van de roadster pagina 57 tot en met 60 [is het zelfde als de cafe racer ]


groeten vox88000
« Laatst bewerkt op: 14 mei 2010, 09:52:28 door vox88000 »

vox88000

  • Held
  • *****
  • Berichten: 3404
  • niets is zo raar of het kan wel weer klaar
    • Bekijk profiel
    • E-mail
Re:olielampje brand bij voldoende olie
« Reactie #2 Gepost op: 14 mei 2010, 10:12:21 »
nog even het volgende.

als u echt met teveel olie hebt gereden  [kan toch wel schadelijk zijn ]
te veel olie is net zo slecht als te weinig olie.
dan zit er  nu ook vast olie in het luchtvilter huis [die moet dan nu ook worden schoon gemaakt ]

shiny

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 18
    • Bekijk profiel
Re:olielampje brand bij voldoende olie
« Reactie #3 Gepost op: 14 mei 2010, 10:30:04 »
ik heb hem toen ik hem net had ook een paar minuten laten lopen en daarna gepeild,dan geeft hij netjes 3 kwart aan.
dit is dan ook de eerste keer dat het hem overkomt zeg maar.

zijn er eventueel voxan fanaten in de buurt van deventer die ffkes mee kunnen kijken of ik het wel goed doe?

Greenwhite

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 66
    • Bekijk profiel
    • E-mail
Re:olielampje brand bij voldoende olie
« Reactie #4 Gepost op: 14 mei 2010, 20:01:01 »
zijn er eventueel voxan fanaten in de buurt van deventer die ffkes mee kunnen kijken of ik het wel goed doe?

Ik zou even een PB'tje naar Hooiberg doen als ik jou was. Volgens mij woont hij in de buurt van Deventer en is het ook nog eens een Voxan fanaat.

hooiberg

  • Forumbeheerder
  • Held
  • *****
  • Berichten: 1126
    • Bekijk profiel
    • voxanforum
    • E-mail
Re:olielampje brand bij voldoende olie
« Reactie #5 Gepost op: 15 mei 2010, 20:00:07 »
zijn er eventueel voxan fanaten in de buurt van deventer die ffkes mee kunnen kijken of ik het wel goed doe?

Ik zou even een PB'tje naar Hooiberg doen als ik jou was. Volgens mij woont hij in de buurt van Deventer en is het ook nog eens een Voxan fanaat.

Wil wel ff meekijken, maar ben paar dagen de hort op. Wordt na pinksteren dan. Weet niet of je zoveel geduld hebt... Maar daarna ben je welkom hier natuurlijk of ik kom even bij jou langs.

Marcel

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 140
    • Bekijk profiel
    • E-mail
Re:olielampje brand bij voldoende olie
« Reactie #6 Gepost op: 5 juni 2010, 00:01:25 »
Even het volgende:
Het olie lampje detecteert de olie druk niet het niveau.
Olie druk is de belangrijkste voorwaarde om een motorblok heel te houden.
Er kunnen een paar oorzaken zijn waardoor het lampje gaat branden:
1 : olie pomp functoneerd niet meer goed => niet meer starten => kans op grote moterschade.
2 : olie pomp kan te weinig olie aan=> olie toevoer naar blok(ook voorfilter)verstopt=> kans op grote motorschade.
3 : te dunne olie (meestal alleen bij warme motor en laag toerental)=> kans op grote motorschade.
4 : het olie circuit heeft te veel lek(b.v door slijtage op de lagers) en raakt zo zijn systeem druk kwijt.=>kans op grote motorschade.
5 : combinatie van 1 t/m 4
Gelukkig kan het ook iets heel simpels zijn:
5 draadje naar olie druk sensor maakt ergens sluiting naar aarde=> niets aan de hand met de motor.
6 druksensor defect=> niets aan de hand met motor.

Omdat je zegt dat het met het remmen gebeurt zou ik eens kijken of de omvlechting van de remleiding of andere delen niet toevallig een sluiting veroorzaken (als je de remhandel in knijpt) met de oliedruk sensor draad.
Het kan dus allemaal erg meevallen , maar voorzichtigheid is geboden.

Groeten Marcel

Voxan2004

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 12
    • Bekijk profiel
Re:olielampje brand bij voldoende olie
« Reactie #7 Gepost op: 9 juni 2010, 09:08:03 »
Hallo, Shiny


Heb je enig idee of er een EVO-kit opzit? Je verhaal komt heel bekend voor. Ik had namelijk ook een knipperend olielampje bij stationair toerental, bij hogere toeren ging het altijd uit. Ik had op mijn eerste vox geen EVO-kit zitten. Het lampje heb ik tot scha en schand genegeerd. De motor is op circuit kapotgevlogen. De krukas, de culassen, nokkenassen en kleppen dienden allemaal vervangen te worden. Aan wisselstukken alleen ging het 5500 euro kosten.

Mvg,

Steve

shiny

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 18
    • Bekijk profiel
Re:olielampje brand bij voldoende olie
« Reactie #8 Gepost op: 19 juni 2010, 09:35:48 »
ben er al achter,hij lekte iets olie via een slang,deze vervangen en de olie blijft waar hij moet blijven haha.
inmiddels de vox te koop staan wil eigenlijk toch weer enduro rijden.

Marcel

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 140
    • Bekijk profiel
    • E-mail
Re:olielampje brand bij voldoende olie
« Reactie #9 Gepost op: 22 juni 2010, 21:41:10 »
Kun je even uitleggen welke slang?
Ik begrijp het nog even niet,er zat toch voldoende olie in ?
Groeten Marcel