Auteur Topic: Waterkoeling  (gelezen 15973 keer)

Voxan2004

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 12
    • Bekijk profiel
Waterkoeling
« Gepost op: 23 juni 2010, 11:59:58 »
Hallo,

Na de startmotor, de kogellagers en de gebarsten benzineleidingen stel ik nu vast dat mijn blok niet genoeg gekoeld raakt. Een trip van 30km bij 22°C naar Gent en bij het binnenkomen van de stad brandt het lampje van het koelwater. De ventilator was daarvoor al in werking getreden.
Bij het buitenrijden van de stad en de snelheid oploopt naar 120+ gaat het lampje langzaam terug uit.
Ik vermoed dat de waterpomp niet meer zijn werk naar behoren doet. Of zou het de thermostaat zijn die de geest gegeven heeft?

Heeft iemand een ander idee alvorens de joint de culassen erdoor vliegen?

Groetjes,

Steve


jesse

  • Junior
  • **
  • Berichten: 46
  • whatever it is i'm against it
    • MSN Messenger - jessepoppe@hotmail.com
    • Bekijk profiel
    • E-mail
Re:Waterkoeling
« Reactie #1 Gepost op: 24 juni 2010, 07:50:47 »
heb je al een expansievaatje gemonteerd , goed het koelwater niveau controleren .

zelf heb ik het expansie vat van de black magic op mijn roadster gemonteerd , en bij auverge motos clasiqeu in frankrijk heb ik de waterpomp laten optimaliseren , waterpomp opsturen met 50 euro erbij .
ook is er inmiddels een uitgebreide evokit gemonteerd , met grotere doorgangen voor het koelwtater in de koppakkingen .

allemaal kleine  en grotere aanpassingen die dit probleem bij mij verholpen hebben .

Voxan2004

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 12
    • Bekijk profiel
Re:Waterkoeling
« Reactie #2 Gepost op: 27 juli 2010, 08:29:02 »
Hello,

Mijn machine is van 2004, het expansievaatje en evo-kit zijn aanwezig.

De werking van het vaatje is voor het opvangen van het water als de overdrukklep van de radiator opengaat.
Het vaatje is vol en heeft al eens overgelopen tijdens een rit in de Ardennen.
Het vaatje is niet verbonden met de zuig van de waterpomp(zoals mijn andere bike een GSXR-750 Streetfighter) ???, zodoende wordt het water niet gerecupereerd door het koelsysteem. Bij een controle van de radiator bleek die maar voor 2/3 gevuld te zijn. Koelvloeistof erbij en hup probleem verholpen, pfoei.

Het systeem van mijn fighter vind ik veel beter en bij een vergelijking met een R1(bj onbekend) bleek die ook geen aansluiting met de waterpomp te hebben. ???

We rijden weer verder tot het volgend probleem opduikt.

Mvg,


Steve


jesse

  • Junior
  • **
  • Berichten: 46
  • whatever it is i'm against it
    • MSN Messenger - jessepoppe@hotmail.com
    • Bekijk profiel
    • E-mail
Re:Waterkoeling
« Reactie #3 Gepost op: 28 juli 2010, 06:36:28 »
voor zover ik weet hoort de koelvloeistof terug te lopen door de zwaartekracht , zitten de slangetjes wel goed aangesloten , vanaf de radiator naar de onderste aansluiting van het expansievat.

Voxan2004

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 12
    • Bekijk profiel
Re:Waterkoeling
« Reactie #4 Gepost op: 29 juli 2010, 11:53:03 »
Ja, dat is ook mijn veronderstelling. Ik heb het nog eens opgezocht op het net en er zijn maar 2 aansluitingen aan het reservoir: 1 afkomstig van de vuldop van de radiator en 1 overloop, that's it.

Dus, als je merkt dat je koelwater verliest op de weg, dan moet je je radiator bijvullen en niet het reservoir.

Cheers,

Steve

jesse

  • Junior
  • **
  • Berichten: 46
  • whatever it is i'm against it
    • MSN Messenger - jessepoppe@hotmail.com
    • Bekijk profiel
    • E-mail
Re:Waterkoeling
« Reactie #5 Gepost op: 29 juli 2010, 13:13:42 »
kijk even na of die van de radiator naar de onderste aansluiting op je expansievat gaat , zit er wel koelvloeistof in het expansievat ?

Voxan2004

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 12
    • Bekijk profiel
Re:Waterkoeling
« Reactie #6 Gepost op: 13 augustus 2010, 15:53:50 »
Hello, Jesse


De aansluitingen zijn zoals het hoort en de expansietank is gevuld. Na het vullen van de radiator is alles terug normaal en kan ik gerust verder tuffen. ;D

Toodles, Steve


jesse

  • Junior
  • **
  • Berichten: 46
  • whatever it is i'm against it
    • MSN Messenger - jessepoppe@hotmail.com
    • Bekijk profiel
    • E-mail
Re:Waterkoeling
« Reactie #7 Gepost op: 16 augustus 2010, 09:14:39 »
het koelsysteem zou naar mijn weten geen vloeistof mogen verliezen met vloeistof in een expansievat , mischien is de schroefdop van de radiator of het slangetje terug de naar de radiator niet helemaal in orde .

groet jesse

JFJ

  • Held
  • *****
  • Berichten: 2917
  • Cafe Racer Special!
    • Bekijk profiel
    • Voxan Forum
    • E-mail
Re:Waterkoeling
« Reactie #8 Gepost op: 23 januari 2011, 20:14:34 »
Vraagje. Die upgrade van de waterpomp, wie heeft daar de juiste gegevens voor? Het is tricky je waterpomp naar een fransoos te sturen die je niet kan verstaan of wat dan ook.. Stel nou dat je hem nooit meer terug zou krijgen. Even een van de sloop halen is niet mogelijk namelijk.

En dan, is het met de oude pakkingen ook een verbetering van de koeling?
Voxan V2 1000 Cafe Racer Nr. 514, 515, 516

jesse

  • Junior
  • **
  • Berichten: 46
  • whatever it is i'm against it
    • MSN Messenger - jessepoppe@hotmail.com
    • Bekijk profiel
    • E-mail
Re:Waterkoeling
« Reactie #9 Gepost op: 24 januari 2011, 16:54:45 »
hallo

toen mijn motor bij HMI werd behandeld , heeft onno de waterpomp naar frankrijk verstuurd op mijn verzoek , na zelf met de beste man gesproken te hebben , Onno van HMI zou dus meer moeten weten .

www.auvergnemotosclassiques.com

de fransoos heet Daniel Meurine bijnaam jivaro  , er zijn ook dingetjes van hem op youtube te vinden .

vox88000

  • Held
  • *****
  • Berichten: 3404
  • niets is zo raar of het kan wel weer klaar
    • Bekijk profiel
    • E-mail
Re:Waterkoeling
« Reactie #10 Gepost op: 24 januari 2011, 18:28:23 »
die  daniel van auvernemotosclassiques  was toch echt wel de voxan doktor .  hij liet de waterpompen optimaliseren bij  dore outillage [machienefabriek ]  daar heeft ono voor mij ook een pomp heen gestuurt .  via ono gehoord dat daniel niet echt meer met voxan bezig is sins de fabriek er niet meer is.
« Laatst bewerkt op: 24 januari 2011, 18:51:32 door vox88000 »

JFJ

  • Held
  • *****
  • Berichten: 2917
  • Cafe Racer Special!
    • Bekijk profiel
    • Voxan Forum
    • E-mail
Re:Waterkoeling
« Reactie #11 Gepost op: 25 januari 2011, 10:21:58 »
En zou een grotere radiateur van bijvoorbeeld een SV1000 geen uitkomst bieden in de vorm van betere koeling?
Voxan V2 1000 Cafe Racer Nr. 514, 515, 516

vox88000

  • Held
  • *****
  • Berichten: 3404
  • niets is zo raar of het kan wel weer klaar
    • Bekijk profiel
    • E-mail
Re:Waterkoeling
« Reactie #12 Gepost op: 25 januari 2011, 11:59:43 »
een grotere zou wel beter zijn of een extra   maar bij een sv1000 zitten de waterslangen aan de verkeerde kant.

Le Roi

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 198
    • Bekijk profiel
    • E-mail
Re:Waterkoeling
« Reactie #13 Gepost op: 6 juni 2011, 09:19:25 »
Het viel me op bij de proefrit dat de Vox snel warm wordt.
Is normaal begrijp ik maar kan me voorstellen dat je er alles aan wil doen dit in te perken.
Heeft iemand al eens geëxperimenteerd met koelvloeistoffen?
Zoiets als Engine Ice  bijvoorbeeld of Redline WaterWetter of Motul MoCool?

Tijn

hooiberg

  • Forumbeheerder
  • Held
  • *****
  • Berichten: 1126
    • Bekijk profiel
    • voxanforum
    • E-mail
Re:Waterkoeling
« Reactie #14 Gepost op: 7 juni 2011, 18:29:05 »
Ik niet. Maar ben benieuwd naar ervaringen.

Vox wordt inderdaad lekker warm, maar of dat nu ook te warm is? De ventilator gaat vooral loeien bij het stoplicht, maar tijdens het rijden valt het allemaal reuze mee. Het voelt natuurlijk wel warm allemaal, omdat je bovenop de cylinder en de olie zit. Dat hebben ze dan bij BMW weer beter geregeld  ;)