Het volgende bericht gaat feitelijk helemaal nergens over, want hoe interessant zijn nieuwe spiegels? Maar goed, mijn Roadster moest winterklaar zijn, dus niet alleen nieuwe accu en nieuwe koplamp, maar ook nieuwe spiegels. Want de oude waren wat smoezelig en dof geworden. Bovendien was het beeld niet altijd even duidelijk door motortrillingen, de ronde vorm niet ideaal (weinig zicht in de breedte) en er was een beschadiging ergens. Nieuwe spiegels dus.
Het is leuk om je fiets origineel te houden. Zeker als het om een zeldzaam model gaat, gebouwd in een obscure Franse fabriek die inmiddels niet meer bestaat. Maar al 15 jaar rijd ik met spiegels waarvan ik steeds dacht: dat moet beter kunnen. En omdat ze ook steeds doffer werden, heb ik de knoop doorgehakt. Ronde spiegels eraf en min of meer trapeziumvormige spiegels, bedoeld voor verschillende Honda-types, erop geschroefd. De ronde spiegels bewaar ik als historisch erfgoed. Al zijn het maar heel gewone ronde spiegels. Zoals je zo vaak op motorfietsen ziet. Maar gek genoeg precies deze ronde spiegels vond ik echt nergens meer on-line. Kennelijk toch unieke spiegels voor Voxan. En dan ook nog de Voxan Roadster.
(Update: het lijkt erop dat deze ronde spiegels ook op sommige Ducati Monsters uit de eerste serie gemonteerd werden. Ik zie ze tweedehands aangeboden op Ebay.)
De nieuwe spiegels hebben een ander model, geven prima beeld, lijken net wat minder te trillen dan de oude spiegels, waardoor ik echt goed zie wat er achter me gebeurt en ze staan ook nog eens goed op de Roadster. Vind ik. Oordeel zelf.