Auteur Topic: Welke olie?  (gelezen 6219 keer)

diederik

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 57
    • Bekijk profiel
    • E-mail
Re: Welke olie?
« Reactie #30 Gepost op: 5 augustus 2021, 09:35:40 »
Dank. Ik had wel gezocht in het werkplaatshandboek, maar kon het daar niet in vinden. Ik had de buitendiameter gemeten en dan krijg je dus te grote ringen als je besteld ;-).

diederik

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 57
    • Bekijk profiel
    • E-mail
Re: Welke olie?
« Reactie #31 Gepost op: 10 augustus 2021, 21:24:36 »
Eindelijk gelukt, en het lekt niet  :). Dank voor de hulp

vox88000

  • Held
  • *****
  • Berichten: 3404
  • niets is zo raar of het kan wel weer klaar
    • Bekijk profiel
    • E-mail
Re: Welke olie?
« Reactie #32 Gepost op: 11 augustus 2021, 22:19:40 »
graag gedaan .

hooiberg

  • Forumbeheerder
  • Held
  • *****
  • Berichten: 1126
    • Bekijk profiel
    • voxanforum
    • E-mail
Re: Welke olie?
« Reactie #33 Gepost op: 17 augustus 2021, 11:03:08 »
Inmiddels de door Diederik en VOX88000 genaakte handleiding op de website geplaatst. Onder de technische downloads!

diederik

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 57
    • Bekijk profiel
    • E-mail
Re: Welke olie?
« Reactie #34 Gepost op: 22 mei 2022, 10:18:23 »
Hola,
Ik heb 10 van die ringetjes bij eriks besteld en de mijne vervangen, maar het lekt nog steeds. Ik was van plan vandaag mee te rijden, maar toen ik bij de garage kwam gisteren lag er echt een plas olie, dus het lekt niet een beetje of zo   >:(. Heb de uitlaat er maar weer afgeschroefd en probeer het lek nu voorgoed te verhelpen.

vox88000

  • Held
  • *****
  • Berichten: 3404
  • niets is zo raar of het kan wel weer klaar
    • Bekijk profiel
    • E-mail
Re: Welke olie?
« Reactie #35 Gepost op: 24 mei 2022, 11:34:25 »
Hallo Diederik.   heb je wel met de momentsleutel   de olie stop op het juiste moment vast gezet ?       want als dat niet het geval is   dan is de kans groot dat je de schroefdraad hebt beschadigt ..

punt 12 Zet aftap plug vast met 15 NM.
« Laatst bewerkt op: 24 mei 2022, 11:37:01 door vox88000 »

diederik

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 57
    • Bekijk profiel
    • E-mail
Re: Welke olie?
« Reactie #36 Gepost op: 26 mei 2022, 12:10:57 »
Yep en daar lekt ie ook niet. Het lekt bij het slangetje van het gaasfilter en dan niet bij het gaasfilter, maar waar het slangetje weer het blok in gaat (Het lukt niet foto's bij te voegen want dan krijg ik melding dat het bestand te groot is, terwijl dat niet zo is) zie foto). Dat had ik ook niet los gehaald bij het olie verversen, maar het lekte daar al toen ik de motor bij Mad Racing ophaalde. Dus toen het o-ringetje vervangen, dat inderdaad beschadigd was en een nieuwe er in. Leek in eerste instantie niet echt te lekken, maar helaas het begon steeds harder te lekken toen ik er een paar keer mee reed. In de winter weg gezet en in 3 maanden bijna helemaal leeg gelopen vrees ik. Nu heb ik het weer los gehaald en wat blijkt, o-ringetje weer behoorlijk beschadigd. Wellicht gebeurd bij het monteren, want je kunt er verrekt lastig bij. Nu heb ik weer een nieuw o-ringetje er op gezet in de hoop, dat het nu bij monteren niet beschadigd. Ik heb deze kaart ook een driehoekig plaatje los gehaald zodat ik er beter bij kan. Als het nu nog niet lukt, dan plemp ik het vol met vloeibare pakking in de hoop, dat dat werkt.

diederik

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 57
    • Bekijk profiel
    • E-mail
Re: Welke olie?
« Reactie #37 Gepost op: 26 mei 2022, 13:45:12 »
Alles zit weer in elkaar. Morgen wordt de olie bezorgd als het goed is en dan maar bidden, dat het nu wel goed is  ;D

vox88000

  • Held
  • *****
  • Berichten: 3404
  • niets is zo raar of het kan wel weer klaar
    • Bekijk profiel
    • E-mail
Re: Welke olie?
« Reactie #38 Gepost op: 26 mei 2022, 19:10:55 »
ja duidelijk  .. die ringetjes zijn  wel gevoelig.    altijd monteren ,met een beetje motor olie er omheen ..    [ dan glijden ze beter op hun plek  ]..
« Laatst bewerkt op: 26 mei 2022, 19:12:32 door vox88000 »

diederik

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 57
    • Bekijk profiel
    • E-mail
Re: Welke olie?
« Reactie #39 Gepost op: 29 mei 2022, 21:22:01 »
Nieuwe olie erin gedaan. Lijkt niet te lekken, maar ik kijk morgen ff of er niet toch een plas onder ligt. Voor de zekerheid de uitlaat nog maar niet gemonteerd.
Wat ik wel gek vind, ik het er 2 liter olie in gegooid en gestart met de startonderbreking in tot het olielampje uit ging. Maar als ik dan het oliepeil meet, lijkt ie overvol. Ik had hem niet helemaal leeg gepompt want de olie die erin zat was nog nieuw, alleeen via de plug leeg laten lopen, maar er zou nog anderhalve liter bij moeten en dat zal toch neit nog in het blok hebben gezeten?


diederik

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 57
    • Bekijk profiel
    • E-mail
Re: Welke olie?
« Reactie #40 Gepost op: 30 mei 2022, 11:18:34 »
Vanmorgen geen olie op de vloer  ;D.
Voor starten ff olie gepeild en nog steeds vol. Alles gemonteerd en ff een paar minuten laten lopen. Weer gepeild en nu helemaal leeg?!? ER zal wel olie bij moeten, maar ik vind het moeilijk te bepalen wanneer het te weing of teveel is met dat dry sump systeem. Vermoeiend   :-\.

diederik

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 57
    • Bekijk profiel
    • E-mail
Re: Welke olie?
« Reactie #41 Gepost op: 31 mei 2022, 14:10:20 »
Volgens mij is het lek boven. Nu 3 ritjes gemaakt inclusief stuk snelweg en nog steeds geen druppel geknoei  :). Nog ff een paar proefritjes maken voor de zekerheid en dan volgende week een week cruisen in de Alpen  8). Zin in.

diederik

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 57
    • Bekijk profiel
    • E-mail
Re: Welke olie?
« Reactie #42 Gepost op: 17 juni 2022, 14:10:36 »
Inmiddels 2000 km gereden in de Dolomieten en Alpen. Prachtig. Maar helaas komen er wel weer wat dingetjes naar boven.
Toen ik na thuiskomst de volgende dag de vox ff kwam bewonderen, lag er olie op de voorvelg. Dat lijkt uit de rechter voorpoot te komen. Heb ik lang geleden al eens problemen mee gehad. die keerringen om de olie tegen te houden zijn volgens mij heel kwetsbaar en een lekkage heb je zo.
Daarnaast zat er olie links voor op het blok. Waar dart precies vandaan komt weet ik niet zeker, maar er hangt een rubber slang in de buurt. Zou het kunnen dat dat een afvoer is bij overdruk of iets dergelijks? Laatste dag heb ik 700 km over de snelweg geblazen, dat helpt waarschijnlijk niet. Zie foto.
Het goede nieuws is, dat de lekkage, die ik hiervoor steeds had helemaal over is ;-)

diederik

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 57
    • Bekijk profiel
    • E-mail
Re: Welke olie?
« Reactie #43 Gepost op: 21 juni 2022, 15:31:42 »
Hmm, lekkage komt niet uit het slangetje, maar lijkt bij een moer vandaan te komen (zie pijltje op foto). Misschien dus met wat aandraaien opgelost. Weet iemand met welk moment die bouten moeten worden aangedraaid?

JFJ

  • Held
  • *****
  • Berichten: 2917
  • Cafe Racer Special!
    • Bekijk profiel
    • Voxan Forum
    • E-mail
Re: Welke olie?
« Reactie #44 Gepost op: 11 juli 2022, 20:07:10 »
Die M6 inbusjes meestal 9 a 10 nm.
Wel vreemd want door de pakking kan er geen olie bij de inbus kop komen.
Weet je zeker dat het niet ergens anders weg komt?

Hier net terug van het Duitse treffen. Met de auto geweest dit jaar en mijn pa meegenomen.
Voxan V2 1000 Cafe Racer Nr. 514, 515, 516