Auteur Topic: Welke olie?  (gelezen 6218 keer)

diederik

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 57
    • Bekijk profiel
    • E-mail
Re: Welke olie?
« Reactie #15 Gepost op: 14 juli 2021, 14:22:36 »
eindeloos bezig met vervangen motorolie, maar nu eindelijk de olie eruit. Ik had Motul 7100 full synth 15w-50 erin gedaan toen ik merkte ,dat er nog 2 liter oude olie in de olietank zat. Nu dus maar nieuwe bestellen, maar ff voor de zekerheid. Dit is toch de juiste olie (https://www.mpartz.nl/olie-motul-7100-synt-4-liter-p-39957)?


diederik

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 57
    • Bekijk profiel
    • E-mail
Re: Welke olie?
« Reactie #16 Gepost op: 14 juli 2021, 19:42:18 »
Handleiding voor olie wisselen is vrij duidelijk, maar ik snap alleen niet waarom de rechtervoetsteun los moet? De topic is gesloten, dus ik meld het hier maar even.

vox88000

  • Held
  • *****
  • Berichten: 3404
  • niets is zo raar of het kan wel weer klaar
    • Bekijk profiel
    • E-mail
Re: Welke olie?
« Reactie #17 Gepost op: 15 juli 2021, 13:36:05 »
Hallo diederik ..  als je die  rechtervoetsteun er niet af haalt  dan kun je het gaas filter buisje van de olie tank er niet uithalen om schoon te maken .. 
« Laatst bewerkt op: 15 juli 2021, 16:34:15 door vox88000 »

diederik

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 57
    • Bekijk profiel
    • E-mail
Re: Welke olie?
« Reactie #18 Gepost op: 15 juli 2021, 20:51:45 »
ahhh, dat had ik nog niet gedaan  :-[. Morgen heb ik de nieuwe olie en als het goed is ook de rubberen ringen en dan hoop ik eindelijk de zaak af te maken. Het is geen motor voor beginnende sleutelaars zeg. Als olie vervangen al zo lastig is.....

Dank

diederik

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 57
    • Bekijk profiel
    • E-mail
Re: Welke olie?
« Reactie #19 Gepost op: 17 juli 2021, 11:38:37 »
Ik heb het buisgaasfilter eruit gehaald en dat zonder aan de achtersteun te zitten. heb ik dan een atypische caféracer?
Wat ik wel vreemd vind is dat in het buisgaasfilter haren zaten en ander stofachtige meuk (zie foto). Dat kan toch eigenlijk helemaal niet?

vox88000

  • Held
  • *****
  • Berichten: 3404
  • niets is zo raar of het kan wel weer klaar
    • Bekijk profiel
    • E-mail
Re: Welke olie?
« Reactie #20 Gepost op: 17 juli 2021, 13:08:10 »
heeft er ooit iemand aan jou blok zitten prutsen ?   [ wat is de geschiedenis van jou motor.   ]   dit heb ik nog nooit eerder gezien deze troep aan een  olie buis filter .

vox88000

  • Held
  • *****
  • Berichten: 3404
  • niets is zo raar of het kan wel weer klaar
    • Bekijk profiel
    • E-mail
Re: Welke olie?
« Reactie #21 Gepost op: 17 juli 2021, 13:24:05 »
Ik heb het buisgaasfilter eruit gehaald en dat zonder aan de achtersteun te zitten. heb ik dan een atypische caféracer?


oké    hij is er nu dus uit zonder dat je die rechter voetsteun plaat er af hebt gehaald ..     maar het terug plaatsen [ op het juiste moment met een moment sleutel  ].  dat gaat hem dus niet worden .  ?
« Laatst bewerkt op: 17 juli 2021, 13:26:00 door vox88000 »

diederik

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 57
    • Bekijk profiel
    • E-mail
Re: Welke olie?
« Reactie #22 Gepost op: 21 juli 2021, 10:01:13 »
Ik heb hem ik dacht in 2007 gekocht van Zaanstad Motoren (die neit meer bestaan), maar hij heeft 6 jaar stil gestaan en Mad Racing heeft vorig jaar de EVO Kit erin gezet. Ik snap van die zooi in het gaasfilter ook niets. Heel vreemd.

Volgens mij is terug zetten van het gaasfilter geen probleem, behalve dat ik ff een momentsleutel moet regelen want die heb ik nog niet. Ik zal wel ff een fotoje maken van hoe het er uitziet, want ik vermoed, dat het niet helemaal origineel is.

Ik wacht alleen nog op de o-ringen, die van Eriks komen (11 juli besteld en sinds 12 juli bij DHL van het ene verkeerde adres naar het andere gestuurd. Wat een prutsers zijn dat zeg).

vox88000

  • Held
  • *****
  • Berichten: 3404
  • niets is zo raar of het kan wel weer klaar
    • Bekijk profiel
    • E-mail
Re: Welke olie?
« Reactie #23 Gepost op: 21 juli 2021, 13:50:13 »
het zou kunnen zijn dat de originele voorste stepjes ooit  vervangen zijn door de mooiere stepjes van een back magic  .   dan hoeven ze er niet af worden gehaald om dat dan de ruimte er wel is.   

diederik

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 57
    • Bekijk profiel
    • E-mail
Re: Welke olie?
« Reactie #24 Gepost op: 27 juli 2021, 20:21:34 »
Bijgevoegd is een foto van het gemonteerde gaasfilter. Ik kan er zo bij, ook met een momentsleutel. Zal dus wel niet origineel zijn?

Ik heb inmiddels alle afdichtingen weer gemonteerd en met momentsleutel aangetrokken, maar ik vrees dat er ergens anders een lekkage is. Zie de 2e foto. Het lijkt of het lekt bij een boutje, waarvan ik vermoed, dat het de haakse slangaansluiting fixeert, van de slang die naar het gaasfilter loopt. Het blok lekte al voor ik de olie ging verversen. Mad Racing had het wel gezien, maar kon er niet op korte termijn iets aan doen. Dat snap ik, want ik vrees, dat je de achtervering moet verwijderen om daar goed bij te kunnen  :-\.

diederik

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 57
    • Bekijk profiel
    • E-mail
Re: Welke olie?
« Reactie #25 Gepost op: 27 juli 2021, 20:22:29 »
de foto van het vrij liggende gaasfilter

diederik

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 57
    • Bekijk profiel
    • E-mail
Re: Welke olie?
« Reactie #26 Gepost op: 28 juli 2021, 19:36:26 »
Hmm, het lekt zeker bij dat boutje, maar ik kan er nauwelijks bij. Ik vraag me af of je de plaat, die ik rood heb omcirkeld los kunt halen zonder dat de achtervering los schiet. Anders wordt met namelijk iets te ingewikkeld. Ik vind het ook wel vreemd, dat het daar maar blijft lekken terwijl ik toch de boel met een vacuümpomp helemaal leeg dacht te hebben gehaald. Ik ben duidelijk een amateurmotorknutselaar  :-[
« Laatst bewerkt op: 3 augustus 2021, 16:55:19 door diederik »

diederik

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 57
    • Bekijk profiel
    • E-mail
Re: Welke olie?
« Reactie #27 Gepost op: 4 augustus 2021, 17:01:33 »
Ik heb de imbusboutjes waarmee de aansluiting van de slang vast zat toch los gekregen met wat geduld zonder die plaat los te maken waarmee de achtervering denk ik vast zit :D. Er kwam nog een klein beetje olie uit, maar veel meer dan een paar druppels was het niet. Het O-ringetje op de foto is duidelijk beschadigd, dus ik hoop als ik dat vervang, dat de lekkage dan tot het verleden behoort. Ik heb de olie dus nog steeds niet vervangen, maar we komen nu wel in de buurt. eerst een nieuw O-ringetje vinden. Wordt vervolgd.
« Laatst bewerkt op: 4 augustus 2021, 17:03:28 door diederik »

diederik

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 57
    • Bekijk profiel
    • E-mail
Re: Welke olie?
« Reactie #28 Gepost op: 4 augustus 2021, 17:57:54 »
Heeft iemand enig idee van de maat van dit o-ringetje? Ik meet 18 x 2,5 mm, maar dat is niet heel secuur en dat is wel nodig vrees ik.

vox88000

  • Held
  • *****
  • Berichten: 3404
  • niets is zo raar of het kan wel weer klaar
    • Bekijk profiel
    • E-mail
« Laatst bewerkt op: 4 augustus 2021, 22:46:53 door vox88000 »