Auteur Topic: Wie heeft er de EVO kit gemonteerd?  (gelezen 15578 keer)

hooiberg

  • Forumbeheerder
  • Held
  • *****
  • Berichten: 1126
    • Bekijk profiel
    • voxanforum
    • E-mail
Wie heeft er de EVO kit gemonteerd?
« Gepost op: 23 augustus 2009, 20:35:07 »
Hoor dat de EVO-kit toch wel een must is om te monteren. Het was destijds een officiële modificatie vanaf de fabriek, maar ik merk dat lang niet iedereen 'm via de dealer heeft gekregen destijds. Op mijn Cafe Racer zit ie ook nog niet. En dat moet dus wel gebeuren!

Overweeg om het zelf te doen. Iemand ervaring hier?

vox88000

  • Held
  • *****
  • Berichten: 3404
  • niets is zo raar of het kan wel weer klaar
    • Bekijk profiel
    • E-mail
Re:Wie heeft er de EVO kit gemonteerd?
« Reactie #1 Gepost op: 23 augustus 2009, 20:45:39 »
Hoor dat de EVO-kit toch wel een must is om te monteren. Het was destijds een officiële modificatie vanaf de fabriek, maar ik merk dat lang niet iedereen 'm via de dealer heeft gekregen destijds. Op mijn Cafe Racer zit ie ook nog niet. En dat moet dus wel gebeuren!

Overweeg om het zelf te doen. Iemand ervaring hier?

was mischien wel een officiele modificatie . maar de toemalige inportuur heefd het naar mijn weten nooit bekend gemaakt.
je hoorde het toen via via  en als je er toen zelf achteraan ging kreeg je wel de zet maar waaren de montace uuren voor de klant. [reden was dat de fabriek was overgenomen ]
ik heb hem nieuw gekocht in juni 2002  maar heb nog nooit iets gehoord van een trugloopaktie.

groeten tjeerd
« Laatst bewerkt op: 23 augustus 2009, 20:49:32 door vox88000 »

MADRacing

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 55
    • Bekijk profiel
    • MADRacing BV
    • E-mail
Re:Wie heeft er de EVO kit gemonteerd?
« Reactie #2 Gepost op: 23 augustus 2009, 22:09:15 »
Greenib de importeur heeft wel degenlijk een schrijven gedaan het selecte aantal dealers destijds...ik heb het schrijven ook ergens liggen...zal effe moet spitten voor het document.
De vraag heb je wel eens een evokit gemonteerd zou uit mijn mond vreemd zijn als ik nee zou zeggen..... ;D
Wetten zijn geschreven om overtreden te worden....

hooiberg

  • Forumbeheerder
  • Held
  • *****
  • Berichten: 1126
    • Bekijk profiel
    • voxanforum
    • E-mail
Re:Wie heeft er de EVO kit gemonteerd?
« Reactie #3 Gepost op: 24 augustus 2009, 05:56:18 »
Vind dat document wel aardig voor de archieven, dus als je het nog kunt vinden...

voxan

  • Junior
  • **
  • Berichten: 32
    • Bekijk profiel
    • E-mail
Re:Wie heeft er de EVO kit gemonteerd?
« Reactie #4 Gepost op: 24 augustus 2009, 09:44:57 »
Ik heb ooit wel eens gehoord dat er een kit zou zijn. Maar mij is verteld dat het met de Nederlandse temperaturen wel los zou lopen.
Helaas heb ik wel al wat (temperatuur)problemen met mijn Voxan gehad en heb het vermoeden dat de kit zichzelf bij mij wel terugverdiend zou hebben.

Weten jullie of deze kit nog steeds beschikbaar is en wat de kosten zijn (voor kit en montage)?

Groeten
Mark

vcr01

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 165
    • Bekijk profiel
    • E-mail
Re:Wie heeft er de EVO kit gemonteerd?
« Reactie #5 Gepost op: 24 augustus 2009, 15:26:15 »
Hoi,
Ik heb een EVO-kit laten monteren toen ik mijn Voxan (bj. 2001) in 2006 2e hands kocht (km.st. 5500). De EVO-kit bestaat uit onder meer andere nokkenaskettingspanners, oiljets, kop- en voetpakkingen en cylinderbouten. De originele nokkenaskettingspanners zijn lawaaiig en kunnen spontaan breken (geeft een boel schade), de oiljets vernevelen de olie op een kennelijk kwetsbare plek beter, de pakkingen zijn van betere kwaliteit en hebben extra/grotere kanalen en cylinderbouten kun je niet hergebruiken. Om deze uitgebreide kit te monteren moet het bovenblok geheel gedemonteerd worden. Als je alleen de nokkenaskettingspanners vervangt wordt het een stuk eenvoudiger. Ik heb e.e.a. laten uitvoeren door KAT motoren, die er en verstand van en ervaring in hebben en er het goede gereedschap voor hebben. Voor meer info en foto's over/van de kit en de montage kun je terecht op de site van de Voxan Club de France.
Suck6

hooiberg

  • Forumbeheerder
  • Held
  • *****
  • Berichten: 1126
    • Bekijk profiel
    • voxanforum
    • E-mail
Re:Wie heeft er de EVO kit gemonteerd?
« Reactie #6 Gepost op: 24 augustus 2009, 17:22:23 »
Ik heb ooit wel eens gehoord dat er een kit zou zijn. Maar mij is verteld dat het met de Nederlandse temperaturen wel los zou lopen.
Helaas heb ik wel al wat (temperatuur)problemen met mijn Voxan gehad en heb het vermoeden dat de kit zichzelf bij mij wel terugverdiend zou hebben.

Weten jullie of deze kit nog steeds beschikbaar is en wat de kosten zijn (voor kit en montage)?

Groeten
Mark

KIT is zeker nog beschikbaar, bijvoorbeeld via MADracing of via HMI. Dacht dat de kit iets van 160 euro kost. Montage zou iets van twee dagen werk zijn, is namelijk een aardige klus.

hooiberg

  • Forumbeheerder
  • Held
  • *****
  • Berichten: 1126
    • Bekijk profiel
    • voxanforum
    • E-mail
Re:Wie heeft er de EVO kit gemonteerd?
« Reactie #7 Gepost op: 24 augustus 2009, 17:23:42 »
Hoi,
Ik heb een EVO-kit laten monteren toen ik mijn Voxan (bj. 2001) in 2006 2e hands kocht (km.st. 5500). De EVO-kit bestaat uit onder meer andere nokkenaskettingspanners, oiljets, kop- en voetpakkingen en cylinderbouten. De originele nokkenaskettingspanners zijn lawaaiig en kunnen spontaan breken (geeft een boel schade), de oiljets vernevelen de olie op een kennelijk kwetsbare plek beter, de pakkingen zijn van betere kwaliteit en hebben extra/grotere kanalen en cylinderbouten kun je niet hergebruiken. Om deze uitgebreide kit te monteren moet het bovenblok geheel gedemonteerd worden. Als je alleen de nokkenaskettingspanners vervangt wordt het een stuk eenvoudiger. Ik heb e.e.a. laten uitvoeren door KAT motoren, die er en verstand van en ervaring in hebben en er het goede gereedschap voor hebben. Voor meer info en foto's over/van de kit en de montage kun je terecht op de site van de Voxan Club de France.
Suck6

Ik zal dat bestand ook ff op onze eigen site zetten. Het is wel in het Frans...

Hein

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 10
    • Bekijk profiel
Re:Wie heeft er de EVO kit gemonteerd?
« Reactie #8 Gepost op: 24 augustus 2009, 17:51:00 »
Heb ik de Voxan nou net gekocht omdat ik een motor wou waar ik niet aan hoefde te sleutelen... Moet ik toch weer aan de gang >:(
Net ff helemaaaal geen zin in eigenlijk en tijd ook niet.

Ik overweeg zwaar het ding in de gracht te pleuren en zo'n driepitter trioemph aan te schaffen.
Moderne motoren kosten toch geen fluit. consumeren die dingen :-)

vcr01

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 165
    • Bekijk profiel
    • E-mail
Re:Wie heeft er de EVO kit gemonteerd?
« Reactie #9 Gepost op: 24 augustus 2009, 18:36:59 »
Hallo Viper,
Of een EVO-kit nodig is hangt af van het bouwjaar. Overigens rijden er zat oudere Voxans rond zonder zo'n kit die geen enkel probleem ondervinden. De montage van de uitgebreide EVO-kit kost veel arbeidsloon, voor de beperkte EVO-kit (nokkenaskettingspanners) kom je uit tussen de 400 en € 500.
Gr.
Peter

hooiberg

  • Forumbeheerder
  • Held
  • *****
  • Berichten: 1126
    • Bekijk profiel
    • voxanforum
    • E-mail
Re:Wie heeft er de EVO kit gemonteerd?
« Reactie #10 Gepost op: 24 augustus 2009, 20:59:55 »
Hoi,
Ik heb een EVO-kit laten monteren toen ik mijn Voxan (bj. 2001) in 2006 2e hands kocht (km.st. 5500). De EVO-kit bestaat uit onder meer andere nokkenaskettingspanners, oiljets, kop- en voetpakkingen en cylinderbouten. De originele nokkenaskettingspanners zijn lawaaiig en kunnen spontaan breken (geeft een boel schade), de oiljets vernevelen de olie op een kennelijk kwetsbare plek beter, de pakkingen zijn van betere kwaliteit en hebben extra/grotere kanalen en cylinderbouten kun je niet hergebruiken. Om deze uitgebreide kit te monteren moet het bovenblok geheel gedemonteerd worden. Als je alleen de nokkenaskettingspanners vervangt wordt het een stuk eenvoudiger. Ik heb e.e.a. laten uitvoeren door KAT motoren, die er en verstand van en ervaring in hebben en er het goede gereedschap voor hebben. Voor meer info en foto's over/van de kit en de montage kun je terecht op de site van de Voxan Club de France.
Suck6

Over die oiljets heb ik inmiddels ook het een en ander gelezen op de Franse site. Hoe nodig zijn die?

voxan

  • Junior
  • **
  • Berichten: 32
    • Bekijk profiel
    • E-mail
Re:Wie heeft er de EVO kit gemonteerd?
« Reactie #11 Gepost op: 24 augustus 2009, 21:32:02 »
Moet zeggen dat de kosten de laatste jaren aardig hoog waren, dus zou wel wat meer zelf willen doen.
Ben niet helemaal onhandig, dus zou het wel aandurven.
Is deze kit makkelijk te monteren, of moet je een aardige monteur zijn (en gereedschap hebben) om het te kunnen?
Waar zitten de eventuele moeilijkheden?

MADRacing

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 55
    • Bekijk profiel
    • MADRacing BV
    • E-mail
Re:Wie heeft er de EVO kit gemonteerd?
« Reactie #12 Gepost op: 25 augustus 2009, 06:15:16 »
Het hangt en staat met nauwkeurig kunnen werken en de juiste poulie trekker hebben voor het dynamowiel....

Je zou het bv ook bij mij kunnen doen onder gedeelte begeleiding en deels doe het zelf.
Wetten zijn geschreven om overtreden te worden....

hooiberg

  • Forumbeheerder
  • Held
  • *****
  • Berichten: 1126
    • Bekijk profiel
    • voxanforum
    • E-mail
Re:Wie heeft er de EVO kit gemonteerd?
« Reactie #13 Gepost op: 25 augustus 2009, 21:33:38 »
Op de site staat een frans artikel met daarin ook het gereedschap dat je nodig hebt en de maten erbij zodat je het eventueel zelf kunt maken. Heb je wel een draaibank nodig natuurlijk...

De optie zelf doen bij MADracing vind ik ook wel leuke. En leerzaam ook.
Wel een tentje mee dan, want zal wel niet in 1 dag kunnen... ;D Dan wordt het natuurlijk wel een zomerklus in plaats van een winterproject!

voxan

  • Junior
  • **
  • Berichten: 32
    • Bekijk profiel
    • E-mail
Re:Wie heeft er de EVO kit gemonteerd?
« Reactie #14 Gepost op: 26 augustus 2009, 07:07:29 »
Tja, of Madracing Mark opent een zaakje in zuid Nederland :)

Mark bedankt voor het aanbod!
Vrees alleen dat de afstand daar net iets te groot voor is.

Zal het artikel eens bestuderen en het eventueel overleggen met de monteur waar ik de laatste tijd ben geweest.
Misschien kan ik met hem ook nog wel een 'zelfsleuteldeal' sluiten :)