Sleutelen aan je VOX > EVO kit

breken kettinggeleider

(1/7) > >>

Hein:
Krijg je nog een waarschuwing voordat de geleider breekt en het spul in de soep loopt?
Bv overmatig rammelen van de ketting oid?

Marcel:
Ik heb gelukkig geen ervaring met een gebroken ketting geleider in een Voxan maar kan je het volgende daarvan vertellen (dit geldt voor alle motoren).
De  veer van de spanner of een ketting geleider breekt op het moment dat hij de grootste krachten te verwerken krijgt.
Dit is op het moment dat je van het gas af gaat !
Dit komt omdat de spanner zich bevindt aan "de slappe kant" van de ketting indien er gas gegeven wordt (denk maar aan een achterwiel waar de spanner b.v in de cross altijd aan de onderkant zit)
Deze "slappe kant" komt strak te staan indien je b.v. op de motor afremt, de spanner wordt op dat moment het zwaarst belast
Breekt er nu iets af, dan is de kans groot dat de ketting direct over de tanden zal verspringen.
GEEN WAARSCHUWING DUS!!!

Ik heb dit probleem (risico) als volgt opgelost: (kost geen drol)
Kijk even naar de voorste cilinder.
De nokkenas spanner is vast gezet met twee M6 boutjes van +/- 2cm lengte
-Vervang de bovenste M6 bout door een M6 bout van +/- 9 cm lengte
-Deze draai je er in met wat vinger-spitsen-geful tot je de geleider voelt.
-Draai één slag terug zodat ie net los staat van de geleider.
-Zet de bout vast op die positie door een M6 borg moertje vast te draaien (die je vooraf geheel
  over de M6 bout hebt gedraaid.

Wat gebeurt er nu indien er nu in de nokkenas-ketting-spanner iets afbreekt?
 De geleider zakt maar 1 mm terug tegen de lange M6 bout.
 De geleider kan dus niet verder naar achteren.
 Dus de ketting blijft genoeg gespannen om niet over de tanden te gaan.

Elke winter check ik even of het veertje nog werkt, en stel ik de M6 bout met vinger-
 spitsen-geful weer af.

groeten Marcel

hooiberg:
Slimme constructie! Lijkt me prima tip.

Marcel:
Sorry er is een klein foutje in mijn verhaal geslopen namelijk:

Ik heb  overal het onderste M6 boutje van de kettingspanner vervangen door een langer exemplaar.
Of het iets uitmaakt weet ik niet maar zo klopt mijn verhaal weer.
groeten Marcel

Marcel:
Om te voorkomen dat er gedacht wordt dat het nokkenas kettingspanner probleem bij een jappanner niet voorkomt of dat die het beter voorelkaar hebben even het volgende:
Een kennis van mij rijdt op een YAMAHA TDM tweecilinder. zijn rijstijl is "toeren" (dus zeker geen racen)
kilometerstand 21.000 km
zijn motorblok is onlang ook flink beschadigd door een KAPOTTE nokkenasketting spanner.
Ook hier hebben we nu het VOXAN NO RISK systeem op gemaakt zoals hierboven omschreven.

Groeten Marcel

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie